Pokémon asuu kirkonmäellä

Hattulan kirkko ilmakuvassa

Hattulassa on viime aikoina kuultu kinastelua siitä, sopiiko kirkonmäellä käydä etsimässä Pokémoneja.  Pokémon GO on älypuhelimella pelattava peli, jonka luojat ovat merkinneet karttapisteisiin kohteita, joita haetaan käymällä paikan päällä.  Monet näistä sijaitsevat julkisten rakennusten kuten kirkkojen kulmilla – ja Hattulassa hautausmaa on silloin lähellä.

Seurakunnassa olemme todenneet, että kirkko ympäristöineen on kaikille ja kaikenikäisille tarkoitettu paikka.  Pokémoneja sopii edelleen etsiä sieltä, mutta samalla tulisi noudattaa hyviä tapoja:

1. Kirkon ympäristössä, erityisesti hautausmaalla, on muistettava, että siellä liikkuu myös surevia tai muuten hiljentymispaikkaa etsiviä ihmisiä.  Huutamista, kovaäänistä puhetta, juoksemista ja skeittailua on siksi vältettävä.

2.  Hautarauhan säilyttämiseksi hautausmaalla liikutaan vain käytäviä pitkin.

3.  Moottoriajoneuvot jätetään kadun varren pysäköintialueelle.

4.  Hautausmaa ei ole lemmikkieläinten ulkoiluttamista varten.

5.  Pokémonit eivät siivoa jälkiäsi – roskat siis roskikseen!

Hyviä tapoja on hyvä noudattaa muutenkin kuin Pokémoneja etsiessään.  Tervetuloa kirkolle!

2017-09-11 11:46:21.0