Pyhäinpäivän ja uskonpuhdistuksen juhlapäivän vietto

kynttilöitä

Pyhäinpäivää vietettiin alun perin marraskuun ensimmäisenä päivänä, ja monissa maissa niin tapahtuu vieläkin.  Pyhäinpäivä oli alun perin yhteinen muistelupäivä niille kristityille marttyyreille, joille ei ole pyhimyskalenterissa omaa vuotuista muistopäivää.  Vuosisatojen kuluessa siitä on tullut kaikkien vainajien muistelupäivä, ja Suomessa on tullut tavaksi viedä silloin kynttilöitä hautausmaille.  Suomessa pyhäinpäivä siirtyi vuonna 1774 sunnuntaina vietettäväksi, ja vuodesta 1955 alkaen sitä on vietetty lauantaina.

Viime vuosikymmeninä seurakunnissa on yleistynyt tapa, että pyhäinpäivänä kirkossa luetaan edellisen pyhäinpäivän jälkeen kuolleiden seurakuntalaisten nimet.  Hattulan seurakunnassa näin tehdään pyhäinpäivänä kahdesti, ensin kello 10 messussa Tyrvännön kirkossa ja sitten illalla kello 18 alkavassa tilaisuudessa Hattulan kirkossa.  Tyrvännössä kirkkoon tulijoilla on halutessaan mahdollisuus sytyttää kynttilä oman läheisensä muistoksi, kun taas Hattulan kirkossa nimien lukemisen yhteydessä sytytetään jokaiselle vainajalle yksi muistokynttilä.  Hattulan kirkossa muistokynttilät ovat rivistössä kirkon alttarikaiteella, mikä ei olisi Tyrvännössä mahdollistakaan, koska siellä kaide tarvitaan pyhän ehtoollisen viettoon.

Sunnuntaina 5.11.2017 Hattulan seurakunnassa kello 10 messu on Vuohiniemen rukoushuoneessa.  Hattulan kirkossa alkaa puolestaan kello 18 reformaation merkkivuoden juhlajumalanpalvelus.  Tänä syksynä on kulunut 500 vuotta siitä, kun Martti Luther julkaisi 95 teesiä anekauppaa vastaan seurauksin, joita hän ei aavistanut...

2017-10-29 15:54:24.0