Virkatodistuksen ja sukuselvityksen tilaaminen

Suosittelemme tilaamaan virkatodistuksen ja sukuselvityksen sähköisellä lomakkeella:

Jos sähköinen tilaus ei onnistu, tilauksen voi tehdä myös puhelimitse Tampereen aluekeskusrekisteristä 03 2190 700 (arkisin klo 9-15 tai sähköpostilla keskusrekisteri.tampere@evl.fi

Muut Tampereen aluekeskusrekisterin yhteystiedot löydät heidän verkkosivuiltaan.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Sukuselvitykset perunkirjoitusta varten saa nyt yhdellä tilauksella

Monissa tapauksissa on mahdollista tilata valtakunnallinen sukuselvitys, joka kattaa vainajan tiedot 15 ikävuodesta alkaen. Vainajan koko muuttohistoria näkyy yhdellä todistuksella. Hattulan seurakunta kuuluu Tampereen aluekeskusrekisteriin, jossa laaditaan tällainen valtakunnallinen sukuselvitys Suomen kaikkien ev.-lut. seurakuntien osalta silloin, kun vainaja on ollut kuollessaan Hattulan seurakunnan tai muun Tampereen aluekeskusrekisteriin kuuluvan seurakunnan jäsen. Samoin näin toimitaan niissä tapauksissa, joissa vainaja on ennen siirtymistään muuhun rekisteriin viimeksi kuulunut jäsenenä seurakuntaan, joka on mukana Tampereen aluekeskusrekisterissä.

Muissa tapauksissa sukuselvitys on aikaisemmin käytössä ollutta tapaa noudattaen pyydettävä erikseen jokaisen seurakunnan osalta, joihin vainaja on eläessään kuulunut 15 ikävuodesta alkaen. Sukuselvitys ja muu virkatodistus suositellaan tilaamaan valtakunnallisen tilauspalvelun kautta osoitteessa tilaavirkatodistus.fi. Linkki avautuu uudessa välilehdessäPalvelu on yksityishenkilöille. Tunnistautumiseen tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Palvelua voivat käyttää täysi-ikäiset, joilla on kotikunta Suomessa, ja sitä voi käyttää suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Hinnat

Kaikki virkatodistukset ovat nykyään maksullisia.  Todistusten hinnat vaihtelevat niihin käytetyn työmäärän mukaan. Virkatodistusten, sukuselvitysten ja -tutkimusten hinnat löydät aluekeskusrekisterin verkkosivulta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hattulan seurakunta on liittynyt Tampereen aluekeskusrekisteriin

Seurakunnassa oli aikaisemmin kirkkoherranvirasto, jossa tehtiin virkatodistuksia ja avioliiton esteiden tutkimisia. Nämä toiminnot siirrettiin Tampereen aluekeskusrekisteriin vuoden 2020 alussa. Aluekeskusrekisterissä hoidetaan kaikkien siihen kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen pito keskitetysti. Kirkonkirjojen pitoon sisältyy muun muassa virkatodistusten ja sukuselvitysten laatiminen, avioliiton esteiden tutkinta sekä kasteiden, avioliittojen, kirkosta eroamisten ja kirkkoon liittymisten rekisteröiminen.

Virkatodistus

Virkatodistus on virallinen todistus tiettyä tarkoitusta varten.  Virkatodistus perustuu väestötietojärjestelmän tai sitä edeltäneiden kirkonkirjojen merkintöihin.  Käyttötarkoitus voi olla vaikkapa lainhuuto, perunkirjoitus tai perinnönjako.  Esimerkiksi pankki voi vaatia virkatodistusta.

Virkatodistukseen merkittävät tiedot riippuvat käyttötarkoituksesta.  Suppeimmat todistukset sisältävät vain tämänhetkiset tiedot yhdestä henkilöstä ("elää-todistus") tai vanhemmista ja lapsista.  Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus on laajempi, ja sellainen tarvitaan kuolleen henkilön perunkirjoitusta varten.  (Sukuselvityksiä voi tilata myös sukututkimusta varten.)

Apua asiointiin

Seurakuntatoimisto