Hattulan kirkko yläviistosta kuvattuna vihreän puuston keskellä

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Kristinusko on yhteisön uskoa, ei yksityisajattelua.  Jumalanpalvelus on tilaisuus yhteiseen rukoukseen, Jumalan sanan kuulemiseen ja selittämiseen sekä useimmiten myös ehtoollisen viettoon.  Jumala palvelee seurakuntaa.

Viikottaiseen pääjumalanpalvelukseen kokoonnutaan Hattulan seurakunnassa perinteiseen tapaan sunnuntaisin kello 10.  Tuo jumalanpalvelus on useimmiten messu eli ehtoollisjumalanpalvelus.  Lisäksi on muita jumalanpalveluksia eri aikoina tai erityisryhmiä varten ‒ mutta jumalanpalvelus on aina kaikille avoin tilaisuus, johon olet tervetullut osallistumaan!   Useimmat jumalanpalvelukset suoratoistetaan eli "striimataan" seurakunnan YouTube-kanavalla, jossa ne ovat yleensä katsottavissa noin viikon tai kahden ajan vielä tilaisuuden jälkeenkin.

Hattulan seurakunnassa on kolme kirkkoa, joten kannattaa varmistaa seurakunnan verkkosivuilta tai lehti-ilmoituksista, missä jumalanpalvelusta vietetään.  Sunnuntaina kello 10 jumalanpalvelus on useimmiten Hattulan kirkossa, mutta joskus se on Tyrvännön kirkossa tai Vuohiniemen rukoushuoneessa, ja heinä-elokuussa useimmat jumalanpalvelukset ovatkin Pyhän Ristin kirkossa.  (Useimmat konfirmaatiomessut kuitenkin järjestetään joko Hattulan tai Tyrvännön kirkossa.)

Joitakin kertoja vuodessa järjestetään jumalanpalveluksia erityisesti pieniä lapsia ja lapsiperheitä ajatellen perhemessun, perhekirkon tai enkelikirkon nimellä.  Kaikki seurakuntalaiset ovat tervetulleita näihin jumalanpalveluksiin ‒ ja toisaalta lapset saavat aina tulla mukaan kirkkoon!

Hattulan seurakunnan paikallisia erikoisuuksia ovat Hyvän Tuomaan lyhtykirkko apostoli Tuomaan päivän iltana 21. joulukuuta Pyhän Ristin kirkossa, samoihin aikoihin ennen joulua Metsäkirkko (ulkoilmassa) Marttaristillä sekä pääsiäisyön messu kylmässä Pyhän Ristin kirkossa.  Elokuun viimeisenä sunnuntaina Pyhän Ristin kirkossa on messu, jonka jälkeen syödään uutispuuroa.

Kinkereitä ei tarvitse pelätä

Monissa Hattulan kylissä järjestetään edelleen vuosittain kinkerit.  Kenekään luku- tai laulutaitoa ei kuulustella, mutta kanttori opettaa ja laulattaa virsiä, ja papin johdolla keskustellaan kuluvan vuoden kinkeriaiheesta.  Useimpien kylien kinkerit ovat kevättalvella, mutta kinkereitä voi olla muinakin vuodenaikoina.  Jos haluat järjestää kinkerit kodissasi, ota yhteyttä pappiin tai kanttoriin!

Hattulan seurakuntatalossa järjestetään arki-iltoina erilaisia tilaisuuksia yhteisen uskomme harjoittamiseksi ja tukemiseksi.  Esimerkiksi iltahartauksia on keskiviikkoiltaisin pari kertaa kuussa.  Seurakunnan papit pitävät silloin tällöin raamattutunteja ja luentoja, joista kerrotaan seurakunnan ilmoituksissa.

Jos olet kastamaton aikuinen ja haluat evankelis-luterilaisen kirkon jäseneksi, tai jos rippikoulu jäi nuorena käymättä, nykäise pappia hihasta tai lähetä sähköpostia hattula.seurakunta@evl.fi, niin asia järjestyy!  Kastekoulun tai rippikoulun voi käydä yksityisesti.