lapsia seurakunnan kerhossa leikkimässä

Lapsille ja lapsiperheille

Jeesus nosti viereensä lapsen ja sanoi opetuslapsilleen:  "Joka minun nimessäni ottaa luokseen tämän lapsen, se ottaa luokseen minut." (Luukas 9: 47-48)

Kaikenikäiset kastetut vauvoista vanhuksiin ovat seurakunnan jäseniä.  Lapsen kastejuhlan järjestelyistä löydät tietoa sivulta Ristiäiset.

Hattulan seurakunta kokoaa alle kouluikäisiä lapsia yhteen erityisesti päiväkerhoLinkki avautuu uudessa välilehdessäissa ja perhekerhoLinkki avautuu uudessa välilehdessäissa, jotka kokoontuvat Parolan seurakuntatalolla.  Päiväkerhossa lapset ovat ilman vanhempiaan; perhekerhossa myös lapsen tuonut aikuinen on mukana.  Kerhoissa on lapsille sopivaa toimintaa ja samanikäisten seuraa osaavien ohjaajien valvonnassa, kerhohartautta ja eväiden syöntiä unohtamatta.

Lapset ovat tervetulleita kaikkiin jumalanpalveluksiin, mutta vuoden mittaan järjestetään muutamia jumalanpalveluksia, joiden toteutuksessa erityisesti huomioidaan lapset ja heidän perheensä.  "Enkelikirkko", lasten ja perheiden joulukirkko ja pääsiäiskirkko,  Perhemessuun sisältyy ehtoollisen vietto.

Kirkon jäsenet saavat käydä itsenäisesti, oman harkintansa mukaan ehtoollisella sitten, kun heidät on konfirmoitu.  Vuodesta 1979 lähtien Suomen ev.-lut. kirkossa on kuitenkin ollut voimassa sääntö, että kastettu lapsi, jota ei ole konfirmoitu, saa vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan aikuisen seurassa ottaa ehtoollisen vastaan.  (Aikuisen on hyvä keskustella tästä lapsen kanssa jo ennen kirkkoon tuloa.)  Vaihtoehtoisesti lapsi voi saada siunauksen ehtoollista jakavalta papilta aikuisen, jonka seurassa lapsi kulkee, on hyvä mainita papille, annetaanko lapselle leipä ja viini vaiko siunaus.  (Siunauksen voi saada myös kastamaton henkilö.)  Hattulan seurakunnassa ehtoollisviini on yleensä alkoholipitoista, mutta perhemessuissa ja konfirmaatiomessuissa jaetaan alkoholitonta viiniä.

Seurakunta järjestää vuoden aikana viisi vuotta täyttäville yhteisen synttärijuhlan ja esikouluikäisille Pyhän Ristin kirkkoseikkailun.  Kouluiän saavuttaville lapsille on kirkossa erityinen juhla:  kouluun lähtevien siunaaminen.

Pienille lapsille seurakunta lähettää onnittelukortin syntymäpäivän tienoilla 4-vuotiaaksi asti. Lastenohjaajat ja pappi vierailevat myös päiväkodeissa.

Myös videotervehdyksiä tehdään, ja niitä voi nähdä seurakunnan Facebook-sivulla tai YouTube-kanavalla.

lastenohjaaja
Parolantie 45