Kirkkovaltuusto päätti korottaa seurakunnan veroprosenttia

Hattulan kirkko, ilmakuva kesällä

Hattulan seurakunnan kirkkovaltuusto päätti maanantaina 10.9.2018 korottaa kirkollisveroprosentin 1,50:een vuodelle 2019.  Toimenpide on välttämätön talouden tasapainottamiseksi.  Seurakuntien jäsenmäärät ovat vähentyneet tasaisesti ja tämä aiheuttaa verotulojen vähenemistä.  Pelkästään verotulojen korotus ei riitä.  Jatkossa vaaditaan myös säästötoimenpiteitä, kuten seurakunnan toiminnan kannalta tarpeettomista kiinteistöistä luopumista.

Hattulan seurakunnan kirkollisveroprosentti on valtakunnallisesti tarkasteltuna ollut alhaisella tasolla, 1,25 % jo vuodesta 1998.  Vuonna 2018 keskiarvo Suomen seurakuntien kirkollisveroprosenteista oli 1,67 (mediaani 1,75).  Hattulan seurakuntaa alhaisempi veroprosentti on ollut pääsääntöisesti Espoon, Helsingin ja Vantaan kaltaisten suurten kaupunkien seurakunnissa.

Veroprosenttia on korotettu Hattulassa 1,50:een aiemminkin.  Edellisen kerran korotus tehtiin vuonna 1980, jolloin veroprosentin korotuksella rahoitettiin mm. kirkkojen korjauksia sekä rakennettiin seurakunnan leirikeskus Tömäjärvelle.  Sitten veroprosentti alennettiin nykyiselle tasolle vuosien 1995‒1998 aikana.

Seurakunta on aloittanut tila- ja hankesuunnittelun, jossa selvitetään uusien toimitilojen rakentamisen tarvetta.  Vuonna 1966 valmistunut seurakuntatalo on tällä hetkellä purkutyömaana.  Kyseinen kiinteistö rakennettiin myös aikoinaan veroprosentin korotuksella saaduilla varoilla.  Päätöstä uusien toimitilojen rakentamisesta ei siis olla vielä tehty, vaan asiassa ollaan kartoitusvaiheessa.  Tällä hetkellä toiminta on jakautunut useisiin eri toimitiloihin Parolaan sekä Pappilanniemeen.

Seurakunta järjestää monenlaista toimintaa jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten lisäksi.  Lapsi- ja perhetyö kokoaa alle kouluikäisiä lapsia yhteen päivä- ja perhekerhoissa.  Lisäksi viisi vuotta täyttäville järjestetään vuosittain yhteinen synttärijuhla, esikouluikäisille kirkkoseikkailu sekä kouluiän saavuttaville lapsille siunaaminen.  Nuoret kokoontuvat nuortentila Huiliksella useana iltana viikossa.  Nuorisotyö on kasvatustyötä, jonka tavoitteena on tukea nuoria niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä.  Nuorisotyöhön sisältyy lisäksi mm. isostoimintaa sekä nuorten aikuisten Echo-toimintaa.  Rippikoulu tavoittaa lähes 100 % ikäluokasta.  Diakonia tarjoaa vertaistukiryhmiä, henkilökohtaista keskusteluapua sekä taloudellista tukea elämän kriisitilanteissa.  Aikuisille on mm. lauluryhmiä ja kuorotoimintaa sekä erilaisia keskusteluryhmiä, esimerkiksi sururyhmä läheisensä menettäneille.

Seurakunta palvelee myös väestökirjanpidon viranomaistehtävissä, mm. virkatodistukset sekä huolehtii hautatoimesta.

Lisätietoja antavat:

Tia Kymäläinen