Ennakkoääniä Hattulassa 580; äänestys kirkossa sunnuntaina

Seurakuntavaalien ennakkoäänestyksessä 6.‒10. marraskuuta äänestyspaikoilla Hattulassa kävi yhteensä 567 äänestäjää, joista 546 ilmoitti olevansa hattulalaisia.  Muiden seurakuntien vaalilautakunnilta on torstai-iltapäivään 15.11. mennessä tullut postitse 34:n hattulalaisen äänet, joten Hattulan seurakunnan ennakkoääniä on koossa 580.  Sääntöjen mukaan 16.11. kello 16 mennessä muualta saapuneet ennakkoäänet otetaan mukaan laskentaan, joten on mahdollista (vaikka ei kovin todennäköistä), että joitakin ennakkoääniä tulee vielä perjantaina lisää.  Hattulan seurakunnassa on 6.032 äänioikeutettua, joista noin 9,6 % on käyttänyt äänensä ennakkoon.  Vaalilautakunta tarkastaa ennakkoon äänestäneiden äänioikeuden perjantai-iltana.

Varsinaisena vaalipäivänä 18. marraskuuta on mahdollista äänestää vain oman seurakunnan äänestyspaikalla, joka on Hattulassa kirkossa (osoite Kirkkotie 29).  Inva-sisäänkäynti on sakastin eteisen kautta.  Vaalitoimitus alkaa jumalanpalveluksen päätyttyä viimeistään kello 11.00 ja jatkuu iltakahdeksaan asti.  Äänestäjän tulee todistaa henkilöllisyytensä vaalitoimitsijalle kuvallisella todistuksella kuten henkilökortilla, passilla tai ajokortilla.  Vaalitoimitsija tarkastaa äänestäjän äänioikeuden saman tien.  Seurakunnan kirkkovaltuuston kokoonpano vuosiksi 2019‒2022 on selvillä myöhään sunnuntai-iltana.

Kirkon ovella on mahdollista osallistua käteisellä rahalla vaalikeräykseen, jonka tuotto jaetaan Suomen Lähetysseuran, Suomen Pipliaseuran, Kirkon Ulkomaanavun ja Kirkkopalvelujen kesken.  Kirkon lähetyskynttelikköön voi sytyttää kynttilän 0,50 €/kynttilä.  Kirkkokahvit jatkuvat koko päivän.

Seurakuntavaaleissa Hattulassa valitaan vain kirkkovaltuusto.  Seurakuntayhtymiin kuuluvissa seurakunnissa (kuten Hämeenlinnan, Tampereen ja Lahden seurakunnissa) äänestäjällä on käytössään kaksi vaalilippua, kun uudet jäsenet valitaan sekä seurakuntaneuvostoon että yhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon.

2018-11-15 15:22:00.0