suoratoistettu jumalanpalvelus pitkäperjantaina

pe 10.4. kello 10.00 - pe 10.4. kello 11.00
piikkikruunulla ympäröity yksinäinen Kristus-kynttilä mustiin verhoillulla alttaripöydällä Hattulan kirkossa
Facebook-sivu Hattulan seurakunta

Poikkeustilan vuoksi seurakunta ei voi kokoontua kirkkoon jumalanpalvelukseen, mutta pieni työryhmä toteuttaa sen Hattulan kirkossa ja videokuvaa sen. Jumalanpalvelus suoratoistetaan eli "striimataan" internetiin, niin että siihen voi osallistua Facebookin kautta. Kyseessä on sanajumalanpalvelus pitkäperjantaina. Muistamme Jeesusta, Jumalan Karitsaa, joka kuoli puolestamme.

Kansaa oli kokoontunut Jerusalemiin juutalaisten pääsiäisjuhlaan, kun Jeesuksen vastustajat toteuttivat suunnitelmansa.  Kuitenkin he olivat niin avuttomia, että olisivatkohan saaneet Jeesusta surmatuksi, jos tämä ei olisi itse antanut itseään surmattavaksi?  Tänä vuonna luemme pitkäperjantaina Evankeliumia Johanneksen mukaan; Jeesuksen kärsimys on todellista, mutta se ei korostu.  Ristilläkin Jeesus on kuningas; hänellä on tilanne hallinnassaan.  "Se on täytetty", hän sanoo, ja antaa henkensä pois.

Poikkeusolojen vuoksi seurakunta ei voi kokoontua kirkkoon jumalanpalvelukseen, minkä vuoksi neljä seurakunnan työntekijää toteuttaa jumalanpalveluksen ilman ehtoollista ja lähettää siitä suoratoistona videoinnin.  Lähetys internetissä löytyy seurakunnan Facebook-sivulla https://www.facebook.com/hattulasrk/

Videokuva ja ääni tulevat suorana lähetyksenä Hattulan kirkosta 10. huhtikuuta kello 10 alkaen.  Kotona kannattaa ottaa virsikirja esiin, niin virsiä voi laulaa mukana.  Kameran takana on rippikouluteologi Aleksi Riikonen, kanttorina Ari Lehtonen, suntiona Paula Riekki ja papin tehtävissä kappalainen Jouni Salko.

Virret ja muu virsikirjasta löytyvä aineisto:  67.  706.  276:1-3.  779.  63:1-4. 
758.  757.  719.  78.

https://www.facebook.com/hattulasrk/


seurakuntapastori
Pappilanniementie 9
13880 Hattula

Vuosilomalla 22.6-30.6.2020

kappalainen (osa-aik.)
Pappilanniementie 9
13880 Hattula

Vuosilomalla 3.8.-30.8.2020

Pastori kypsässä keski-iässä löysi monien pätkätöiden jälkeen itselleen vakituisen paikan Hattulan seurakunnasta vuonna 2017 ja muutti tänne.  Kappalaisen virassa teen osani kaikille papeille kuuluvista töistä:  saarnaan, messuan, kastan ja hautaan, tapaan seurakuntalaisia ja vierailen hoitolaitoksissa.  Vuonna 2020 olen kakkosriparin pappi.  Lisäksi huolehdin seurakunnan lähetystyöhön ja aikuistyöhön liittyvistä asioista.  Maaliskuun 2020 alusta lähtien hoidan virkaani osa-aikaisesti (70 %), mikä tarkoittaa työpäivien määrän vähentämistä, kun seurakuntapapin työaikaa ei muuten mitata.

Minut vihittiin pappisvirkaan vuonna 1990 Kuopiossa, ja ehdin saada kuukausipalkkaa papin töistä neljältätoista eri seurakunnalta Suomessa ennen asettumistani Hattulaan.  Seurakuntapapin töiden lisäksi olen ollut myös lähetystyössä (1995-98 Namibiassa), kriisinhallintajoukon sotilaspappina (2013-14 Afganistanissa), opettajan sijaisena, freelance-kielenkääntäjänä ja koti-isänä.  (Ainoa lapseni on jo aikuinen eikä asu täällä päin.)