Hattulan hiljainen viikko 2018

Hattulan Pyhän Ristin kirkon krusifiksi ja alttaritaulu

Lasten omat jumalanpalvelukset ovat keskiviikkona 28.3. kello 9.30 ja 10.15 Hattulan kirkossa – vaikka tietysti lapset niin kuin muutkin ovat tervetulleita kaikkiin hiljaisen viikon ja pääsiäisen tilaisuuksiin!

Keskiviikkona 28.3. kello 19 Tyrvännön kirkossa on messu, jossa kuullaan, mitä Matteus kertoo evankeliumissaan Jeesuksen viimeisestä ateriasta ja siitä, kuinka hänet kavallettiin, vangittiin, tuomittiin, ruoskittiin ja naulattiin ristille. (Eikä unohdeta naista, joka teki jotain, mikä on mainittava kaikkialla, missä ikinä evankeliumin sanoma julistetaan...)

Kiirastorstaina 29.3. kello 19 Hattulan kirkossa alkaa messu, jonka päätteeksi alttari riisutaan ja puetaan mustiin.  Siunauksen sijasta tilaisuus päättyy illan hämärtyessä virteen "Käy yrttitarhasta polku".

Pitkäperjantaina 30.3. kello 10 jumalanpalveluksessa Hattulassa ei soiteta kelloja eikä urkuja. Ehtoollista ei vietetä. Tunnelma on korostuneen vakava; on Kristuksen kuoleman muistopäivä. "Armahda meitä, laupias Herra Jumala!"
 – Päivän perinneruoka on mämmi (ilman maitoa tai kermaa) eivätkä suinkaan munat tai suklaa, joiden aika on vasta pääsiäisenä.

Hiljaisen lauantain 31.3. iltana, pääsiäisyönä, alkaa kello 23.30 noin kolmen vartin mittainen messu Pyhän Ristin kirkossa, krusifiksin juurella. Tila on hämärä ja kylmä; sääennusteen mukaan ulkona on kahdeksan astetta pakkasta ja sisällä voi olla yhtä kylmä, sillä keskiaikaisessa kirkossa ei ole lämmitystä – pukeudu siis sen mukaisesti! Pimeyteen syttyy valo, ja kirkosta poistuessamme saamme levittää sitä troparia laulaen. Paastonaika on päättynyt, ja Hattula-Pirtin lämpimässä on messun jälkeen tarjolla pääsiäislammasta.

Tervetuloa!

2018-03-27 10:15:00.0