Ehtoollista jaetaan poikkeusjärjestelyin

Leipää, maljaa ja rypäleterttua esittävä lasimaalaus, vallitsevana värisävynä sininen

Pandemian jatkuessa Kanta-Hämeessäkin noudatetaan edelleen kokoontumisrajoituksia.  Niiden vuoksi Hattulan seurakunnassa on viimeksi voitu järjestää julkinen, yhteinen ehtoollisen vietto ensimmäisenä adventtisunnuntaina marraskuun lopussa.  Tässä tilanteessa Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo on suosittanut, että seurakuntalaisille järjestetään mahdollisuus käydä kirkossa nauttimassa ehtoollista niin, että samalla noudatetaan kokoontumisrajoituksia ja muita virustartuntojen ehkäisemiseksi annettuja ohjeita.  Tarkoituksena on, että seurakuntalainen osallistuu ensin messuun "etänä" seuraamalla internetin kautta lähetettyä videota ja tulee sen jälkeen itsekseen tai perheineen kirkkoon, jossa pappi jakaa messussa pyhitettyä ehtoollisleipää ja viiniä.  Tämä järjestely on vain nykyisiä poikkeusoloja varten, eikä siitä tehdä pysyvää käytäntöä.

Hattulan seurakunnassa tällainen mahdollisuus ehtoollisella käymiseen järjestetään sunnuntaina 24. tammikuuta Hattulan kirkossa ja laskiaissunnuntaina 14. helmikuuta Tyrvännön kirkossa.  Mikäli yleiset kokoontumisrajoitukset jatkuvat edelleen niin, ettei seurakunta voi kokoontua kirkkoon jumalanpalvelukseen, messu voidaan toteuttaa samaan tapaan myöhemminkin.

Suora lähetys alkaa kello 10.00 internetissä (24.1. YouTubessa ja 14.2. Facebookissa).  Messu kestää noin tunnin.  Sen jälkeen kirkon ovet ovat avoinna kello 11.15–12.15 niin, että kirkossa voi käydä alttarikaiteen luona nauttimassa pyhän ehtoollisen.  Suntio ohjeistaa ovella ja katsoo, että kirkossa on enintään kahdeksan (8) kävijää kerrallaan.  Kirkossa kävijöitä kehotetaan pitämään turvaväli toisiin, joiden kanssa ei asu samassa kotitaloudessa.  Kirkkosalissa on myös paikka, jossa on mahdollisuus yksityiseen rippiin ja keskusteluun papin kanssa.

Suoratoistetun jumalanpalveluksen seuraaminen internetissä on maksutonta eikä edellytä rekisteröitymistä YouTubeen eikä Facebookiin.  Linkit seurakunnan YouTube-kanavalle ja Facebook-sivulle julkaistaan etukäteen seurakunnan verkkosivujen tapahtumakalenterissa olevissa ilmoituksissa.  Hattulan seurakunta lähettää sunnuntaisin suoratoistettuja jumalanpalveluksia internetissä myös silloin, kun ehtoollisen viettoa ei järjestetä.  Videoita voi katsoa myös jälkeenpäin joidenkin päivien ajan, kunnes ne poistetaan.

Mikäli seurakuntalainen ei sairauden tai muun syyn vuoksi pääse kirkkoon ehtoolliselle, papin voi pyytää tuomaan ehtoollista hänelle yksityisesti.  Tämä käytäntö on ollut kirkossamme aina.

Vaikka jumalanpalveluksia ei ole voitu viettää avoimin ovin, moni on mielellään käynyt sisällä kirkossa, kun siihen on annettu mahdollisuus.  Jouluaattona Hattulan kirkko oli avoinna kello 10–17 yksityistä hiljentymistä varten, ja seitsemän tunnin aikana kävijöitä oli 228.  Missään vaiheessa ei silti syntynyt tungosta, vaan kävijöitä riitti pitkin päivää.

2021-01-17 17:35:00.0