Omaisille

Tämän sivun tarkoitus on auttaa siunaustilaisuuden sekä hautajaisiin liittyvien asioiden järjestelyssä.

Hautaus voidaan suorittaa joko arkku- tai tuhkahautauksena. Molemmissa hautaustavoissa siunaustilaisuuden kulku on samankaltainen. Seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä niin hautajaisten suunnitteluun ja toteutukseen kuin muuhunkin tuen tarpeeseen. Hautaustoimilain mukaan vainajan ruumis on haudattava ilman aiheetonta viivytystä. Tavoiteaika hautaan siunaukselle ja hautaukselle on kahdesta kolmeen viikkoa kuolemasta.

Seurakuntatoimistossa sovitaan siunaustilaisuudesta ja varataan pappi ja kanttori. Hautapaikasta sovitaan myös seurakuntatoimistossa. Jos vainaja halutaan haudata muulle kuin Hattulan seurakunnan hautausmaalle, otetaan yhteys kyseisen seurakunnan kirkkoherranvirastoon.

Siunauksia/hautauksia toimitetaan pääasiassa perjantaisin ja lauantaisin. Siunauksen toimittava pappi keskustelee lähiomaisten kanssa ennen hautajaisia siunaustilaisuuden kulusta ja käytännön asioista kuten musiikki- ja virsitoiveista. Keskustelussa voi kertoa papille asioita, jotka siunauspuheessa ja -tilaisuudessa toivotaan otettavan huomioon. Siunaustilaisuuden musiikista voi sopia myös kanttorin kanssa. Siunaustilaisuudessa voi olla virsiä, urkumusiikkia ja muuta soitin- tai laulumusiikkia.

HAUTAAN SIUNAAMINEN

Hautaan siunaaminen tapahtuu yleisimmin kirkossa. Siunaus voidaan toimittaa myös haudalla. Arkku tuodaan kirkkoon ennen siunaustilaisuuden alkua tai alkumusiikin aikana. Arkun kantamiseen tarvitaan kuusi kantajaa.

Siunaustilaisuuden kulku

Alkumusiikki

Kukkatervehdykset

Alkusiunaus

Psalmi

Rukous

Raamatunluku

Puhe

Siunaaminen (seurakunta seisoo siunauksen aikana)

Rukous

Isä meidän

Herran siunaus

Päätösmusiikki

Kukkatervehdykset

Kukat voidaan laskea siunaustilaisuuden alussa, lopussa tai haudalla. Sopivia muistosäkeitä löytyy esimerkiksi virsikirjasta tai Raamatusta.

Jos kukat lasketaan kirkossa, kukat noudetaan arkun luota päätösvirren jälkeen. Mikäli kyseessä on arkkuhautaus, arkku lasketaan hautaan ja hauta peitetään kannella. Tämän jälkeen kukkalaitteet asetellaan haudalle.

Jos vainaja tuhkataan, arkku kannetaan autoon siunaustoimituksen jälkeen tai jää paikoilleen kirkkoon. Omaiset huolehtivat muistokukista haluamallaan tavalla.

Muistotilaisuus

Siunaustilaisuuden jälkeen voidaan pitää muistotilaisuus. Muistotilaisuus voidaan viettää kotona, seurakunnan tiloissa tai muussa sopivassa paikassa. Muistotilaisuus voi olla vapaamuotoinen, eikä siinä tarvitse olla erillistä ohjelmaa. Papin ja kanttorin osallistumisesta muistotilaisuuteen sovitaan etukäteen heidän kanssaan.

Muita muistettavia asioita

• Hautaustoimiston kanssa sovitaan vainajan kuljetuksista, arkun tai uurnan hankkimisesta ja kuljetuksista sekä muista mahdollisista palveluista.
  • Uurnan hankinta ei ole välttämätön, uurnan saa lainaksi seurakunnalta.
  • Hautauslupa toimitetaan siihen seurakuntaan, jonka tiloihin vainaja siirretään.
  • Suruviesti tai kutsut hautajaisiin
  • Hautajaiskukat tuovat oman tärkeän merkityksen hautajaisiin sekä muistotilaisuuteen. Kukat muistuttavat elämän katoavaisuudesta. Yleisimmin hautajaisiin valitaan arkkulaite, hautakimppu tai seppele. Yksittäinen kukka on myös kaunis muistaminen.

Omaisten toivotaan poistavan kukat haudalta kahden viikon kuluessa hautauksesta, muussa tapauksessa kukat poistetaan seurakunnan toimesta.

• Valokuvaaminen tilaisuudessa
  • Saattoväen opastaminen, esim. ajo-ohjeet
  • Mahdollinen ohjelmalehtinen
  • Suruliputus hautauspäivänä kodissa tai muistotilaisuuspaikassa: Suomen lippu nostetaan puolitankoon viemällä lippu ensin tangon päähän ja laskemalla se sitten kolmanneksen alaspäin. Siunaustilaisuuden jälkeen lippu nostetaan kokotankoon muistotilaisuuspaikalla

Vainajan muistaminen jumalanpalveluksessa tapahtuu siunaustilaisuuden jälkeen ensimmäisenä sunnuntaina, ellei toisin sovita.

Seurakuntatoimisto, palvelemme arkisin klo 9-15

Parolantie 45

13720 PAROLA

Puh. 03 6311 520