Hattulan seurakunnalta voi tilata kesähoidon haudalle.

Perennahoito

Perennat ovat hyvä vaihtoehto ympäristön hyvinvointia ajatellen. Seurakunta istuttaa haudalle kolme monivuotista kasvia, joko jalokuunliljaa, varjoyrttiä tai maksaruohoa. Hoito sisältää istutusalueen kunnostuksen, ylläpidon, kastelun ja lannoituksen. Viiden vuoden hoitomaksu, joka sisältää kasvit, maksetaan hoitokauden alussa kertamaksuna.

Perinteiset kesähoidot

Täysihoito

Seurakunta istuttaa tavallisesti joko uudenguineanliisaa, kyynelverenpisaraa tai pelargoniaa. Kukkia istutetaan hautapaikkojen lukumäärä lisättynä yhdellä kukalla.

Kastelu, lannoitus, kitkeminen, nyppiminen, kastelu ja kasvinsuojelu sisältyvät täysihoitoon. Omaisten vastuulla on hiekkapeitteisten hautojen hiekka-alueen peruskunnossapito.  Hauta siistitään talvikuntoon syyskuun puolivälissä.

Kastelu ja hoito

Omaiset hankkivat ja istuttavat kukat haudalle.

Seurakunta hoitaa haudalla olevia kukkia kuten täysihoidossa.

Kastelu

Seurakunta hoitaa haudalla olevien kesäkukkien kastelun.

Kastelu alkaa kesäkuun alkupuolella ja jatkuu syyskuun puoliväliin.

Haudat siivotaan talvikuntoon syyskuun puolivälissä. Perennahoidossa kasvit jätetään syksyllä lakastumaan haudalle, hauta siistitään toukokuussa. Perennahoidossa olevalle haudalle ei suositella kanervan istuttamista, ettei monivuotisten kasvien juuristo vahingoitu.

Haudanhoitoihin ei sisälly talvihoitoa, havutusta tms.

Tiedustelut ja tilaukset

Seurakuntatoimisto