Ympäristö

Hattulan seurakunnalle on myönnetty Kirkon ympäristödiplomi lokakuussa 2022.

Ympäristökysymykset koskettavat kaikkea seurakunnan toimintaa. Lainsäädäntö vaatii ympäristövaikutusten huomioonottamista niin rakentamisessa, kiinteistönhoidossa, jätehuollossa kuin metsänhoidossakin. Kirkon ympäristödiplomi edellyttää, että jokaisen toimijan tulee tuntea omaa toimintaansa koskevat lait ja säädökset.

Ihminen on luotu elämään yhteydessä Jumalaan, kaiken Luojaan, ja pitämään huolta luomakunnasta. Meille on annettu tehtäväksi huolehtia ja kantaa vastuuta kaikesta luodusta. Siksi myös seurakunta on mukana ympäristötalkoissa.

Kirkon ympäristödiplomi

Hattulan seurakunnan käytännön tekoja ympäristöasioiden hyväksi:

• Hautakynttiläjätteen määrän vähentäminen ohjeistamisen avulla
  • Seurakuntatalon vessoissa on otettu käyttöön Lindströmin puuvillavaihtopyyhejärjestelmää, jolle on myönnetty pohjoismainen Joutsenmerkki
  • Valtaosa seurakunnan tee- ja kahvihankinnoista on pysyvästi Reilun kaupan tuotteita
  • Rippikoululeireillä on yksi kasvisruokapäivä
  • Rippileireillä kerättävän pullokolehdin rahat käytetään kerran vuodessa nuorten valitsemaan Kirkon ulkomaanavun Toisenlaiseen lahjaan.
  • Osallistutaan hävikkiruokajakeluun yhteistyössä lähikauppojen kanssa.
  • Paperin kulutuksen vähentäminen suosimalla 2-puoleisia tulosteita ja sähköistä tiedonsiirtoa. Kirkkoneuvoston ja –valtuuston esityslistat lähetetään sähköisesti.
  • Valtaosa kopiopaperista on ympäristömerkittyä
  • Hankintoja tehtäessä huomioidaan tuotteiden ja palvelujen ympäristövaikutukset
  • Hautausmaalle on laadinnassa viheralueiden hoito-ohje, jossa huomioidaan myös ympäristönsuojelu
  • Luovutaan kiinteistöistä jotka ovat vähällä käytöllä
  • Omaisille tarjotaan mahdollisuus valita haudalle perennat kesäkukkien sijaan. Hautausmaalla suositaan kotimaisia, kestäviä kasvilajeja, jotka hankitaan lähialueen puutarha-alan yrittäjiltä.
  • Hattulan seurakuntatalon lämmitysmuotona on maalämpö.
  • Seurakunnan metsäsuunnitelmaan on kirjattu, että hakkuut siirretään lintujen pesimäkauden ulkopuolelle
  • Kuljetusten osalta suositaan kimppakyytejä ja julkisia kulkuvälineitä
  • Noudatetaan vastuullisen sijoittamisen ohjeita kaikissa omaisuuslajeissa
  • Kaikki päivittäisessä käytössä olevat siivouskemikaalit ovat ympäristömerkittyjä konetiskiaineita lukuun ottamatta
  • Jätteiden tehokas lajittelu ja kierrätys kaikissa kiinteistöissä sekä hautausmailla
  • Energiankulutusta seurataan tiiviisti ja energiankulutusta pyritään vähentämään
  • Kaikkien toimitilojen valaistuksessa siirrytään led-lamppuihin.

Hattulan seurakunnan ympäristötyöryhmä

• talouspäällikkö Tia Kymäläinen (Ympäristövastaava)
  • kirkkoherra Virpi Järvinen
  • Katri Erkamo