Kysymyksiä ja vastauksia hautausmaista

1. Miksi hautausmaalla on osittain nurmikot leikkaamatta?

Sekä Hattulan, Tyrvännön että Pyhän Ristin kirkolla pidetään osa hautausmaan alueesta niittynä, jota ei leikata ruohonleikkurilla. Näin ajatellaan kukkia, lintuja ja perhosia. Näitä kutsutaan kirkkoniityiksi ja ne niitetään perinteiseen tapaan muutaman kerran vuodessa.

2. Vein joku aika sitten haudalle kynttilän ja nyt sen on joku vienyt. Mitä on tapahtunut?

Hautausmaalla tehdään kevät- ja syyssiivous, jolloin myös kynttilät kerätään haudoilta pois. Kevätsiivous tehdään lumien sulamisen jälkeen ja syyssiivous ennen lumen tuloa. Muulloinkin saatetaan kynttilöitä siivota pois esim. muualle haudattujen muistomerkiltä, jonne niitä kerääntyy suuria määriä. Lyhdyistä kynttilöitä ei kuitenkaan kerätä. Led-valaisimet ovat elektroniikkaromua ja jokaisen tulisi huolehtia ne itse myyjäliikeen SER-keräyspisteeseen.

3. Äitienpäivä on tulossa, eikä hautausmaalla ole edes nurmikkoa leikattu!

Joskus kevät on varhainen, mutta hautausmaan kausityöntekijät aloittavat työnsä pääsääntöisesti vasta kesäkuun alussa.

4. Sukuhaudallamme on kivi vinossa. Eivätkö hautausmaan työntekijät korjaa sitä?

Haudan hoito on hautaoikeuden haltijan vastuulla. Hautakiven voi oikaista omaiset itse tai tilata työn joltain paikalliselta kiviliikkeeltä.

5. Onko hautakivi pakollinen, kun on niin kalliskin?

Hautamuistomerkki ei ole pakollinen. Hautausmaillamme on paljon muistomerkittömiä hautasijoja. Itse tehty tai hankittu puuristi on hieno. Rautaristejä on myös käytetty 1700-luvulta alkaen. Hautausmailla kävellessä voi nähdä mitä hienompia muistomerkkejä erilaisista materiaaleista. Varmista taloustoimistosta millaisen muistomerkin omaisesi haudalle saa laittaa.