Hattulan seurakunnan hautausmaat

Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat ja seurakuntayhtymät pitävät yllä yleisiä hautausmaita Suomessa. Hattulan seurakunta ylläpitää kolmea hautausmaata: Hattulan hautausmaa, Pyhän Ristin hautausmaa ja Tyrvännön hautausmaa.

Jokaisella hattulalaisella on oikeus tulla haudatuksi Hattulan seurakunnan hautausmaille. Seurakunta on velvollinen osoittamaan hautasijan vainajalle, jonka kotikunta kuolinhetkellä on seurakunnan alueella. Lisäksi hautasijan luovuttamisesta, hautaamiseen liittyvistä palveluista ja haudan hoidosta perittävät maksut tulee olla samat kaikille, joilla on oikeus tulla haudatuksi seurakunnan hautausmaalle. Ulkopaikkakuntalaisille maksut ovat korkeammat.

Hauta-asioista ja haudanhoidosta löytyy enemmän tietoa täältä.

Ohjeita hautausmaalla kävijöille

Kynttilät

Ympäristön kannalta paras vaihtoehto on kynttilälyhty, jonka sisään voi laittaa palamaan tavallisen kynttilän, esimerkiksi pöytäkynttilän. Kuorellisista hautakynttilöistä muovikuoriset ovat ympäristöystävällisempiä kuin lasiset. Lasilyhdyt lisäksi rikkoutuvat herkästi jäätyessään ja aiheuttavat näin myös tapaturmariskin eläimille, miksei ihmisillekin. Huolehdi kynttiläjäte pois haudalta pyhien jälkeen.

Emme suosittele led-kynttilöiden käyttöä hautausmaalla. Led-kynttilät ovat SER-jätettä ja paristot vaarallista jätettä. Näiden kierrätykseen hautausmailla ei ole mahdollisuutta, joten omaisten tulee huolehtia ne elektroniikkajätteen ja vaarallisen jätteen keräyksiin.

Haudoille tuodut kynttilälyhdyt on hyvä varastoida kesäksi kotiin (esimerkiksi äitienpäivään mennessä) hautausmaan kevätkunnostuksen tieltä.

Kukat

Hautausmailla on keräysastioita maatuvalle jätteelle, joihin tulee laittaa vain kompostoituvaa jätettä. Kukkalaitteiden muoviosat kuuluvat sekajätteeseen.

Keväisin vedet pyritään saamaan päälle äitienpäiväksi.