Kristinusko on yhteisön uskoa ja toimintaa, ei pelkkiä henkilökohtaisia käsityksiä. Seurakunta on toiminut Hattulassa 1200-luvulta lähtien kristittyjen yhteisönä, jossa uskotaan Kristukseen ja iloitaan ja surraan yhdessä. Aikojen saatossa seurakunnan hoidettavaksi on tullut myös yhteiskunnallisia tehtäviä kuten väestökirjanpitoa ja yleisten hautausmaiden ylläpitoa.

Kirkkoherra

Seurakunnan johtavaa pappia sanotaan kirkkoherraksi.  Hän on useiden työntekijöiden esimies ja kirkkoneuvoston puheenjohtaja. Kirkkoherra Virpi Järvisen puhelinnumero on 045 6578777, sähköposti virpi.jarvinen@evl.fi.

Hattulan seurakunnan historiaa

Hattulan seurakunta on ollut olemassa yli 750 vuoden ajan. Keskiajalla Hattulan Pyhän Ristin kirkkoon tehtiin pyhiinvaelluksia. Nykyisen Kalvolan seurakunnan alue kuului Hattulaan vuoteen 1661 asti. Pyhän Ristin kirkko oli seurakunnan pääkirkkona 1850-luvulle asti, jolloin uusi Hattulan kirkko valmistui.

Tyrväntö oli vuosisatoja Hattulan kappeliseurakuntana, kunnes itsenäistyi omaksi seurakunnakseen 1906. Vuonna 1979 Tyrvännön seurakunta liitettiin takaisin Hattulaan paitsi pohjoisimpia kyliä, jotka liitettiin Sääksmäkeen. Tyrvännön kirkossa vietetään sunnuntain pääjumalanpalvelusta kerran kuussa. Muutaman kerran vuodessa vietetään jumalanpalvelusta myös Vuohiniemen rukoushuoneessa.

Nykypäivää

Hattulan seurakuntalaisia oli vuoden 2021 lopussa 7 203 (läsnäoleva väestö).  Vuonna 2021 seurakuntaan kastettiin 52 henkeä, kun taas 75 seurakuntalaista kuoli. Seurakunnassa on 20 työntekijää (ja lisäksi kesäisin kausityöntekijöitä).  Kolmen kirkon lisäksi seurakunnalla on oma leirikeskus ja vuonna 2020 valmistunut seurakuntatalo.

Seurakunta kuuluu Tampereen hiippakuntaan ja Hämeenlinnan rovastikuntaan.

Marraskuun 2022 seurakuntavaaleissa valittiin Hattulan seurakunnan kirkkovaltuusto nelivuotiskaudelle 2019‒2022. Vaalin tulokset löytyvät seurakunnan vaalisivulta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Kirkkovaltuusto on nimittänyt seurakunnan hallintoa varten kirkkoneuvoston.

Kirkkohallituksen laatima ja hyväksymä kirkon Ovet auki -strategia vuosille 2021-2026 valmistui syksyllä 2020. Hattulan seurakunnan kirkkoneuvoston asettama työryhmä valmisteli kirkon strategian pohjalta Hattulan seurakunnan strategian jonka kirkkovaltuusto hyväksyi marraskuussa 2021.

Hattulan seurakunnan strategia vuosille 2021-2026.