Tyrvännön kirkko

Tyrvännön kirkko hautausmaan puolelta kuvattuna

Kirkkomäki 10, 14620 Tyrväntö

Kirkossa pidetään Hattulan seurakunnan pääjumalanpalvelus kerran kuussa. Lisäksi kirkkoa käytetään kirkollisiin toimituksiin ja muihin tilaisuuksiin.

Pysäköintialue on Tyrvännöntien varressa. Esteetön kulku Tyrvännöntien puoleisesta ovesta irrallista luiskaa pitkin.

Kirkko on valmistunut vuonna 1801 ja toiminut itsenäisen Tyrvännön seurakunnan kirkkona vuoteen 1970 asti, jolloin Tyrväntö liittyi Hattulaan.

Tyrvännön kirkko rakennettiin Suotaalaan kylään 1700-1800-lukujen vaihteessa valmistuen vuonna 1801. Puisen ristikirkon rakennusmestarina oli eräjärveläinen Matti Åkerblom. Sisätilan jugend-ilme on peräisin vuoden 1902 korjauksesta. Alttaritaulu Kristus Getsemanessa on vuodelta 1853 ja sen on maalannut lepaalainen Emilie Boije. Tyrvännön kirkonkellot vuosilta 1704 ja 1709 ovat peräisin vanhasta Lepaan kirkosta, josta ovat myös mm. 1690-luvun saarnastuoli, vanhat alttaritaulut sekä saarnastuolia kannatellut Kristoforos. Kirkon puinen kattokruunu on vuodelta 1801. Saarnastuolin kaiteella pasuunaa soittava paljasjalkainen enkeli on saarnastuolin ikäinen.

ulko-WC hautausmaan ulkorakennuksessa

Induktiosilmukka Induktiosilmukka