Jumalanpalveluksia suoratoistetaan Hattulan kirkosta

Hattulan kirkon alttari paastonaikana, seinällä kolme alttaritaulua

Kun kirkkoon ei voi kokoontua jumalanpalvelukseen, Hattulan seurakunta ja monet muutkin seurakunnat videoivat jumalanpalveluksia kirkoistaan suoratoistona eli "striimauksena".  Pappi, kanttori, suntio ja kuvaaja toteuttavat jumalanpalveluksen – pääsääntöisesti ilman ehtoollista – niin että muu seurakunta voi osallistua internetin välityksellä.  Hattulan seurakunnan jumalanpalvelukset suoratoistetaan aluksi Facebook-sivulla Hattulan seurakunta, myöhemmin ehkä myös YouTubessa.

Ensimmäinen suoratoisto oli Marian ilmestyspäivän jumalanpalveluksesta 22.3.2020.  Kyseessä oli ensimmäinen sunnuntai yli sataan vuoteen, kun seurakunta ei saanut fyysisesti kokoontua Hattulan seurakunnan jumalanpalvelukseen.  (Huhtikuussa 1918 oli yksi sunnuntai, jolloin jumalanpalvelus jätettiin pitämättä, koska maantiellä oli vaarallista liikkua.  Punaisten kolonnat olivat silloin pyrkimässä kohti itää.)

Jumalanpalvelusten suoratoistoa on tarkoitus jatkaa niin kauan, kun kokoontumisen rajoitukset ovat voimassa.  Videointi tapahtuu pääsääntöisesti Hattulan kirkossa.  Seuraavat jumalanpalvelukset ovat kesäaikaan siirtymisen jälkeen sunnuntaina 29.3. kello 10, palmusunnuntaina 5.4. kello 10, kiirastorstaina 9.4. kello 19, pitkäperjantaina 10.4. kello 10, pääsiäispäivänä 12.4. kello 10, toisena pääsiäispäivänä 13.4. kello 10, sunnuntaina 19.4. klo 10 sekä sunnuntaina 26.4. kello 10.

2020-03-28 20:20:00.0